Szerényebb lesz a kínálat almából, ám nem fog hiányozni az üzletekből. A magyar mellett import alma is kerül majd a boltokba. A szakmai szervezetek pedig újból fogyasztásösztönző kampánnyal készülnek – írta a Magyar Idők.
A tavaszi fagyok jelentős kiesést okoztak a legnagyobb európai uniós almatermelő tagállamban, emiatt keresleti piac alakult ki – mondta el a Magyar Időknek Apáti Ferenc, a Magyar Zöldség-Gyümölcs Szakmaközi Szervezet és Terméktanács gyümölcstermelői főbizottságának vezetője, a FruitVeb alelnöke. A hiány elsősorban az ipari feldolgozásra szánt alapanyagnál jelentkezik, hiszen amit csak tudnak, étkezési almaként dobnak piacra a termelők. A hazai termés közepesnek mondható, ami Apáti Ferenc szerint szűkösen ugyan, de fedezni fogja a belpiaci igényeket. Emellett nyilván külföldről is érkezik majd áru a magyar boltokba, az elmúlt évekhez képest azonban arányaiban kevesebb lehet az import.
– A lengyel alma az utóbbi időben már a belső fogyasztás 20-30 százalékát tette ki. Mivel Lengyelországban az idén nagyon rossz a termés, vélhetően kevesebb almát kapunk onnan – hangsúlyozta az alelnök.
Nem lesz azonban hiánycikk az alma, az idén is mindenki megtalálhatja az ízlésének és a pénztárcájának megfelelő gyümölcsöt. Az elmúlt években átlagosan 250–500 forintot kértek a kereskedők egy kiló almáért.
– A kereskedők megtehetnék, hogy 6-700 forintig emelik az árakat, azonban félő, hogy a vásárlók alma helyett más, elérhetőbb árú gyümölcsöt tennének a kosarukba – jegyezte meg. Mivel ez senkinek sem érdeke, így az idén is a még megfizethető tartományban maradnak az árak. Az ugyanakkor elképzelhető, hogy a 250-350 forintos kategóriában szűkebb lesz a kínálat, több almafajta kapható majd 400-500 forintért.
A szakember szerint a termelői ár az utóbbi években a betakarítást követően 40–140 forint volt kilónként. Egy bő terméssel zárult szezon után a gazdák 40-60 forintot kapnak egy kiló gyümölcsért, amikor gyenge termés van, akkor a 100–120 forintot is elérhetik az árak. A 140 forintos ár már szélső érték, általában csak a különleges, ritka fajtákért fizetnek ennyit a felvásárlók.
Apáti Ferenc szerint az első osztályú termelői alma ára a megszokott szint tetején van, 100–120 forint.
– Bár a termelők között is terjednek olyan pletykák, hogy egy-két hónapon belül 200 forintra emelkedik az alma termelői ára, ennek azonban nincs valóságalapja. A piac ugyanis egyszerűen nem tud 200 forintot fizetni a termelőnek, hiszen ebben az esetben olyan drágán kellene kirakni a boltok polcaira a gyümölcsöt, hogy azt már a fogyasztó nem fizetné meg – jegyezte meg.
A hazai almát az idén is marketingkampánnyal népszerűsítik majd, a fogyasztásösztönző akció még ebben a hónapban kezdetét veszi. A kóstoltatással egybekötött promóció célja, hogy megkedveltesse a magyar fogyasztókkal a hazai almát, és megismertesse velük a különböző fajták tulajdonságait.
(forrás: Magyar Idők)