Az idei AGROmashEXPO-n – a gépkiállítások mellett – több szakmai tanácskozást is tartottak. Így szó esett a hazai agrárium generációváltásáról is, a pályaválasztás nehézségeiről, valamint az infokommunikáció jelentőségéről.
Európa számos országához hasonlóan a magyar agrárium is évek óta küzd az utánpótlás problémájával. A fiatalok megszólítása sürgető, hiszen évtizedekre meghatározhatja a hazai mezőgazdaság sorsát. Többek között erről is szó volt az Agroinform.hu által szervezett Mi terem a neten? című január 26-i konferencián.
Nehéz pálya
Feldman Zsolt, a Földművelésügyi Minisztérium agrárgazdaságért felelős helyettes államtitkára elmondta, 2016-ban a képzettséget tekintve a gazdálkodók csak több mint 3 százaléka rendelkezett felsőfokú mezőgazdasági végzettséggel, további 10 százalékuknak pedig középfokú szakirányú végzettsége volt. Hozzátette, 2016/17-es tanévre 13 százalékkal csökkent az agrárképzésre felvett hallgatók száma a 2014/15-ös tanévhez képest, a csökkenést elsősorban az alapképzésre felvett hallgatók számának drasztikus csökkenése okozta.
Mint mondta, erre magyarázat, hogy egy felmérés szerint a diákok csupán 16 százaléka véli úgy, hogy képes lesz helyezkedni, ha agrár-felsőoktatásra jelentkezik. A helyettes államtitkár szerint beszédes adat, hogy a természettudományi végzettségűek mellett az agrárvégzettségűek esetében a legmagasabb a munkanélküliségi ráta (2014-ben 6,8%), továbbá, hogy az agrárszektorban elhelyezkedő frissdiplomások havi nettó átlagjövedelménél (2014-ben 149 ezer forint) csak a sporttudományokat tanultak keresnek kevesebbet.
Feldman Zsolt megjegyezte, a generációváltást segített az állam a „Földet a Gazdáknak!” értékesítési programmal, továbbá a kedvezményes finanszírozási programokkal, de fontosak a közvetlen vidékfejlesztési és nemzeti támogatások fiatal gazdálkodókat érintő része is.
– A 2015-ös támogatási év után közel 6700 gazdálkodó kapott fiatal gazdaként hektáronként mintegy 21 ezer forint többlettámogatást a területalapú támogatáshoz kapcsolódóan, és 2017 márciusától 37,75 milliárd forint keretösszegre pályázhatnak a fiatal mezőgazdasági termelők, 12,6 millió forintos támogatási összeg elnyerése érdekében. Hitelezés tekintetében is kiemelten kezeli a kormányzat a fiatalokat, az Agrár Széchenyi Kártya Folyószámlahitel esetében például egy lezárt üzleti évvel nem rendelkező fiatal mezőgazdasági termelő is 15 millió forint kamattámogatott hitelt igényelhet – mondta a helyettes államtitkár.
Mindent uraló mobil
Bolyki Bence, az Agroinform.hu portálvezetője szerint az agráriumban is egyre inkább teret nyerő digitalizáció lehet az egyik vonzerő, amely a mezőgazdaság felé fordíthatja a fiatalok érdeklődését.
– A fiatal gazdálkodóknak immár sokrétű tudással kell rendelkezniük, az új generációk pedig már nemcsak a termelésben, hanem a tájékozódásban is a legkorszerűbb technológiákra, formákra tartanak igényt. Az agrár szakportáloknak ugyanakkor nemcsak kiszolgálniuk kell a megjelenő igényeket, hanem fel is kell tudni kelteni azokat – jegyezte meg.
Mint mondta, az Agroinform.hu alapfilozófiája a kezdetektől a folyamatos innováció volt, szem előtt tartva a felhasználók, különösen az új nemzedékek igényeit.
– A hatékony reagáláshoz egyebek mellett marketing szempontból is fel kell mérni a generációváltás jelentőségét. A kihívásokra adandó válaszok számos területet érinthetnek, így például az új generáció esetében megújul a döntéshozatal is, az új nemzedékek számára pedig elengedhetetlen hiteles piacelemzési források nyújtása. Ugyancsak az igényekre reagáltunk akkor is, amikor a hazai gépészeti cikkek és videós szerkesztőségi tartalmak megjelentetése mellett döntöttünk, vagy helyeztünk hangsúlyt a magyar piac ajánlatainak megjelenítésére. De fontosnak tartottuk az Instagramon való jelenlétet is.
Bolyki Bence szerint az infokommunikáció robbanásszerű fejlődése jelentős változást hozott az internetes eszközök használatában is, az asztali gépekről a mobil felé mozdult el a használat, ami az új generációk esetében még markánsabban jelentkezik.
Tury Anikó, az Agroinform.hu marketingvezetője előadásában megerősítette: a mobil, mint a legfőbb online platform a hazai mezőgazdasági szereplők mindennapjainak részévé vált, ezért a koncentráltabb tartalomfogyasztást, a gyorsabb megjelenítést és a személyre szabottabb felhasználói élményt nyújtanak ezen a téren.
(Agroinfrom)