Lezárult a jellegzetes nyári termékek összehasonlító vizsgálata. A Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter által elrendelt felmérés ezúttal is arra kereste a választ, hogy a hazai és a nyugat-európai piacokon azonos márkanév alatt eltérő minőségű élelmiszerlánc-termékeket forgalmaznak-e.
Közel két hónapig tartó vizsgálat során a nyárhoz köthető termékeket ellenőrizték a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (NÉBIH) szakemberei. Vizsgálták például a grillezéshez kapcsolódó csomagolt élelmiszereket, az alkoholos és alkoholmentes italokat, valamint a zöldségeket, gyümölcsöket. A vizsgált termékek alapján továbbra is megállapítható, hogy a különböző piacokra különböző minőségben történő gyártás jelensége létezik, nem hatja át a teljes élelmiszerlánc-ágazatot, ezért a kettős minőség jelensége termékenként vizsgálható.
Érzékszervi és laborvizsgálatok
A vizsgálat szempontjai, annak menete (beleértve a mintavételt, valamint a laboratóriumi vizsgálatokat) azonos volt a tavaszi felmérésével. Ezúttal is sor került a kétszintű érzékszervi vizsgálatokra, valamint a csomagoláson feltüntetett összetevők és egyéb jelölési elemek elemzésére. Az összehasonlító felmérés kiegészült a friss, import zöldségek, gyümölcsök vizsgálatával is. Egyes esetekben analitikai, illetve a gyümölcsöknél növényvédőszer-maradék vizsgálatokat is végeztek a szakemberek.
A termékek harmadánál volt eltérés
Összesen 39 termékpár vizsgálatára került sor, melyekből 23 csomagolt élelmiszer, 8 alkoholos ital (koktél alap) és 8 zöldség, illetve gyümölcs volt. A szakemberek a termékek mintegy harmadánál tapasztaltak valamilyen eltérést. 5 csomagolt élelmiszer esetében az összetétel azonos volt, de érzékszervi szempontból különbség mutatkozott a termékek között, míg 4 csomagolt terméknél, valamint 2 alkoholos italnál – noha a márkanév azonos volt – az összetétel tért el. A kettős minőség utóbbiaknál érhető leginkább tetten, ami a legtöbb esetben érzékszervi különbözőséget is okozott. E termékeknél fordult elő az olcsóbb alapanyagok használata is.
A zöldségek és gyümölcsök vizsgálata során 8 import termékpárt hasonlítottak össze a szakemberek. A vizsgálatok alkalmával nem csak a külső minőség az, úgynevezett osztályba sorolás történt meg, hanem a friss termékek élvezeti értékének bírálata is. A legnagyobb és leglátványosabb különbséget – bár a minőségi előírásoknak mindkét termék megfelelt – a termesztett csiperke esetében tapasztalták a szakemberek. A részletes vizsgálati eredmények elérhetők a NÉBIH weboldalán: http://portal.nebih.gov.hu/hu/termek-osszehasonlitas-2017
A Földművelésügyi Minisztérium megkezdte egy egyeztetés előkészítését, melynek célja, hogy a szakmai szervezetek javaslatait megismerje a kettős élelmiszer minőség jelenségének megoldására. Ahogy eddig, ezután is kiállunk a magyar vásárlók érdekei mellett.
ÉFOSZ: Nem biztos a minőségbeli különbség
Az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetségének (ÉFOSZ) közleménye szerint a szervezet fenntartja azt az álláspontját, hogy néhány termék összetételében feltárt eltérés nem jelent automatikusan minőségbeli különbséget és a fogyasztók kelet-nyugati alapú megkülönböztetését. Mint írták, meggyőződésük, hogy az ÉFOSZ által képviselt, felelősen működő gyártók által jelenleg alkalmazott termékstratégiák megfelelnek a jogszabályoknak, az etikai normáknak és a piaci működés törvényszerűségeinek. A mégis fellelt különbségek okát meg kell találni, lehetőséget adva az élelmiszerek előállítói számára az eltérések tisztázására – szögezték le. Az ÉFOSZ üdvözli az Európai Bizottság elkötelezettségét az ügy elfogulatlan vizsgálata iránt. Ehhez harmonizált uniós vizsgálati módszer megalkotására van szükség. Ezt a protokollt az EU illetékes szervei - az összes érintett, így a gyártók képviselőinek részvételével - az ősz folyamán kidolgozzák. Ennek során ki kell térni a minőség fogalmának meghatározására, a tagállami jogszabályok, a kulturális és ízlésbeli különbségek és az eltérő jogalkalmazás hatásának elemzésére. Figyelemmel kell lenni a vásárlóerő választékra gyakorolt befolyására és a marketing módszerek alkalmazásának jogi és etikai korlátaira. Ezt követően lehet hitelt érdemlően megállapítani, hogy felmerülhet-e bármiféle kifogás a gyártók jelenleg alkalmazott piaci stratégiájával szemben – mutatott rá az érdekszervezet.
Az elfogulatlan és transzparens uniós megközelítés annál is inkább szükséges, mert az esetek jelentős részében egyértelműen megalapozatlan, hitelrontó kommunikáció súlyos gazdasági következményekkel járhat a Magyarországon, magyar alapanyagot feldolgozó és több-tízezer magyar munkavállalót foglalkoztató vállalkozások számára is.
NAK