Az élelmiszeripar 10 százalékát adja a tejfeldolgozás, az ágazat 294 milliárd forintos termelési értéket képviselt, és a kilátások is kedvezőek. Csökken a nyerstej kivitele, amely pozitívumnak tekinthető – közölte a szaktárca államtitkára.
Az Agrárminisztérium legteljesebb támogatását élvezi minden olyan fellépés, amely a tejágazat érdekeit védi és a magyar fogyasztók jó minőségű hazai tejjel való ellátását segíti – utalt a hét eleji tejtermelői demonstrációra az Agrárminisztérium mezőgazdaságért felelős államtitkára a „Tejtermelés eredményességéért” elnevezéssel megrendezett konferencián.
Az eseményen Feldman Zsolt hangsúlyozta: az elmúlt években széleskörű összefogás jött létre a tejtermelők, a tejfeldolgozók, a kiskereskedelem és a kormányzat között. Ennek eredményeképpen a hazai fogyasztók ma már döntő mértékben magyar termelőktől származó tejet vásárolhatnak az áruházakban. Ezen összefogás eredményeit tette majdnem semmissé egy áruházlánc felelőtlen akciójával, amely ellen jogosan lépett fel a tejtermelői közösség. Mint mondta, az Agrárminisztérium minden szükséges hatósági eljárást lefolytat ebben az esetben is.
Az államtitkár kedvezőnek nevezte a tejágazat kilátásait, ezt a fejlődő és a fejlett gazdaságokban is bővülő piaci lehetőségekkel támasztotta alá. Kifejtette: az elmúlt években a magyar mezőgazdaság dinamikus fejlődésen ment át, az ágazat kibocsátása meghaladta a 2700 milliárd forintot. Az élelmiszeripar 10 százalékát adja a tejfeldolgozás, az ágazat 294 milliárd forintos termelési értéket képviselt, és a kilátások is kedvezőek. A várakozások szerint az európai tejtermelés 2017-hez képest 2027-re 8 százalékkal bővül, a felvásárlási ár pedig 16 százalékkal nőhet ebben az időszakban. Mindez az államtitkár szerint az jelenti, hogy érdemes a tejágazatban dolgozni, abba energiát, pénzt és szakmai tudást fektetni. Felhívta ugyanakkor a figyelmet arra, hogy a munkaerőhiány, illetve az új környezetvédelmi elvárások teljesítése nehézséget jelent a gazdálkodóknak.
Feldman Zsolt elmondása szerint az uniós csatlakozás után csökkent a tejelő állomány, majd 2010-óta mintegy 10 százalékkal nőtt, a tejhozam pedig ugyanekkora mértékben emelkedett és 2017-ben 8300 litert tett ki átlagosan. Kiemelte, hogy nemzetközi összehasonlításban is professzionális a magyar tejágazat, Csehország után Magyarországon a legkoncentráltabb a tejelőtehén-állomány és a feldolgozókapacitás, mivel a nyolc legnagyobb cég adja a tejfeldolgozás háromnegyedét.
Feldman Zsolt elmondta azt is, hogy a magyarországi tejfogyasztás az uniós átlagnak felel meg, ugyanakkor a vajfogyasztás az átlag ötöde, a sajtfogyasztás pedig a harmada. Az ágazat külkereskedelméről szólva kifejtette: 120 milliárd forint értékben importált az ország tejet és tejtermékeket, a kivitel értéke pedig 100 milliárd forint volt tavaly. Hangsúlyozta, folyamatosan csökken a nyerstej kivitele, amelyet pozitívumként említett, mert a stratégia része, hogy az itt megtermelt tejet Magyarországon dolgozzák fel. (MTI/AM Sajtóiroda)
Partnerek a magyar beszállítók
A Lidl Magyarország évek óta elkötelezett a magyar beszállítók támogatása mellett. Stratégiai vállalásának sikerességét mutatja, hogy az elmúlt évben közel 5,5 milliárd forint értékben exportáltak a magyar beszállítók 43-féle hazai tej- és tejterméket tizenhét európai országba az áruházlánc segítségével. A vállalat, a kormányzati törekvésekkel összhangban, a magyar tejtermelőket támogató sikeres gyakorlatának eredményeképpen a 2018-as gazdasági évben tovább növelte exporttevékenységét a külpiacokon. Ennek köszönhetően a magyar tejexport közel 14 százalékát a Lidl Magyarország adja a normál kiskereskedelmi célú tejexport-kategórián belül (azaz a 1,1-6 százaléknyi zsírszázalékot megtestesítő, maximum kétliteres kiszerelésű kategóriában). Ezen túlmenően a vállalat több mint hatezer tonna hazai származású tejfölt értékesített külföldi Lidl áruházakba, mely mennyiség a teljes magyarországi tejfölexport közel 60 százalékát teszi ki.
A tej- és tejtermékek exportja a Lidl közreműködésével, a magyar tejtermelőkkel összefüggésben kiemelendő eredményt mutat azzal, hogy közel egy milliárd forint értékben különböző magyar sajtok kerültek Európa-szerte Lidl áruházak polcaira, amely 20 százalékos növekedést mutat a 2017-es évhez képest. (Lidl)