Sajtókampányt indít a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara a Penny Market ellen, miután a kiskereskedelmi lánc rendkívül nyomott áron, a hazai tejtermelők helyzetét rontva még mindig értékesíti áruházaiban a szlovák UHT tejet.
Frissítés: a Pennyben a 2019. március 21-étől kezdődő heti akcióban "szuperakciózott" szlovákiai UHT tej gyártója a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) korábbi ellenőrzésein többször is nem megfelelő minősítést kapott az általa készített tejre.
Fogyasztói oldalról nem igazán találna az ember kivetnivalót abban, hogyha minél olcsóbban juttatják el hozzánk kereskedelmi láncok azokat a termékeket, amelyeknek az ember a napi fogyasztásával pénztárcájának egy bizonyos részét terheli – mondta az InfoRádiónak a NAK elnöke, Győrffy Balázs. – Ugyanakkor azt látni kell, hogy a tejpiac egy nagyon érzékeny és nagyon törékeny egyensúly mellett működő rendszer. Az elmúlt években egy nagyon komoly probléma volt a tejpiaccal, és komoly segítséget próbáltunk nyújtani akár állami szinten is a tejágazatnak ahhoz, hogy egyáltalán talpon maradjon. Hiszen nagyon sokáig az önköltségi ár alatt voltak kénytelenek a tejtermelők a nyerstejet értékesíteni. Ezért nagyon vontatott időszak van mögöttünk és kifejezetten jó kapcsolat alakult ki egyébként a termelők, feldolgozók és a kereskedők között, és ezt a Penny Marketnek az új, Németországból nemrégiben idetelepített ügyvezetője az első mozdulattal felrúgta.
Hozzátette, ami felháborító, már csak azért is, mert szerinte Németországban ezt soha nem merné megcsinálni.
– Úgy gondolja, a magyarországi tejágazati szereplők valami alsóbbrendű lények a németországi gazdálkodókhoz képes. Fogyasztói oldalról pedig azon kell elgondolkodni, hogy hogyan lehet az, hogy Szlovákiában a nyerstej átvételi ára magasabb, mint a magyar. Szlovákiában az UHT tejnek a fogyasztói ára, a boltokban látható ára magasabb, mint a magyar, ennek ellenére – noha még szállítási költség is nyilván rakódik rá – 15 forinttal olcsóbban tudta a Penny Market értékesíteni ezt a szlovák import UHT tejet. Itt legalább is árképzési, de akár élelmiszer-biztonsági szempontokat is érdemes megvizsgálnia a hatóságnak.
Úgy vélte, lehetséges, hogy mínuszos, vagy akár nullás árréssel dolgozik a Penny ebben a tranzakcióban.
– Abban az esetben, hogy ha ő ezt a terméket egyfajta marketingeszközként használja, s ezért próbálja meg a fogyasztókat becsalogatni az áruházaiba, akkor ezzel nagyon negatív spirált tud elindítani, hiszen a többi áruházlánc is emiatt megpróbál majd menni utána, miközben egész egyszerűen a költségszintek ezt nem teszik lehetővé. Alapvetően marketingeszközként tekintenek a tejtermékekre, vagyis ennek a marketingakciónak a költségeit a termelőkkel akarják megfizettetni – jegyezte meg. – Sajtókampányra készülünk, éppen azért, hogy megmutassuk, hogy ezt a viselkedést a magyar agrárgazdaság, annak a szereplői nem tolerálják.
A demonstrációról készült videós összefoglaló a képre kattintva tekinthető meg.
(NAK/Inforádió)