Megtört a jég a hazai tejpiacon, a NAK, a termelők és a kereskedelmi láncok múlt heti tárgyalásának eredményeként az egyik hazai diszkontlánc közölte, hogy 10 forinttal emeli a tejtermékek átadási árát. A Magyar Idők cikke szerint több áruház is jelezte: éltek az áremelés lehetőségével.
Nem volt eredménytelen a tejtermelők tiltakozása és a kereskedőkkel folytatott többkörös tárgyalássorozat, ugyanis a Lidl Magyarország bejelentette, hogy október 10-től tíz forinttal többet fizet a magyar friss és tartós tejért a beszállítóknak. A társaság közölte: annak ellenére, hogy érvényes szerződéses átadói árai vannak érvényben, úgy határozott, hogy a bajbajutott tejágazat megsegítése érdekében változtat a szerződésben foglaltakon és automatikusan megemeli minden hazai tartós és friss tej átadói árát.
Az áremelés hátterében minden bizonnyal az október 4-i megbeszélés áll, amelyen a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szervezésében a termelők mellett a hazai kiskereskedelem legtöbb szereplője részt vett. A találkozó után Győrffy Balázs, az agrárkamara elnöke jelezte: a termelők, a feldolgozók és a kiskereskedelmi áruházláncok is abban érdekeltek, hogy a magyar vásárlók magyar gazdától származó, Magyarországon feldolgozott tejet vehessenek. Megfogalmazása szerint elkerülhetetlen, hogy emelkedjenek a felvásárlási árak, különben sok gazda külföldre viszi a magyar tejet, a hazai árak ugyanis még mindig 70 forint környékén mozognak, míg az exportpiacon 110 forintot fizetnek egy literért. Majd hozzátette: az Európai Unió termeléscsökkentési támogatása sajnos nem használ, inkább árt az ágazatnak. A megbeszélésen a Tej Terméktanács demonstrációs bizottsága is egyértelművé tette, hogy a tiltakozó akció kereszttüzébe elsősorban azok az áruházak kerültek volna, amelyek a termelők szerint rendre letörik a piaci árat. Korábban a Lidlt is idesorolták.
Mélykuti Tibor, a Tej Terméktanács elnöke a Lidl döntését a tejárak normalizálása felé vezető fontos lépésként értékelte. Elmondta: a Lidl volt az egyik olyan piaci szereplő, amely májusban hat hónapra kötött szerződést a beszállítókkal, ezzel az árakat is stabilan alacsony szinten tartva.
– A korábbi egyeztetéseken a kiskereskedelmi láncok többsége hajlott volna ugyan az áremelésre, ugyanakkor negatív példaként szinte minden alkalommal a német tulajdonú diszkontláncot hozták fel, ahol folyamatosan nagyon alacsonyan vannak a tejárak. A boltok attól tartottak, hogy ha árat emelnek, a vásárlóik átpártolnak a versenytársakhoz – emelte ki a terméktanács elnöke.
A Lidl áremelésével elindulhat egy pozitív folyamat a hazai piacon, amelyet Mélykuti Tibor szerint tovább kell folytatni. Augusztusban a nyerstej felvásárlási átlagára 68,4 forint volt, amit szeptemberben néhány forintos áremelkedés követett. A terméktanács az év végére 85 és 90 forint közötti felvásárlási árakat szeretne elérni.
A Magyar Idők megkereste a legnagyobb hazai kiskereskedelmi láncokat is, arról érdeklődve, hogy terveznek-e hasonló áremelést a közeljövőben.
Hétfő estig csupán három helyről érkezett válasz. A Spar kommunikációs osztálya annyit közölt, hogy az áruházlánc már szeptemberben döntött az átadási árak emeléséről, annak mértékéről azonban nem adtak tájékoztatást. Hasonló választ érkezett a Tescótól is. Jelezték: az áruházlánc nem ma, hanem már hetekkel ezelőtt a termelők segítségére sietett, pontos számokról azonban a téma versenyjogi érzékenysége miatt nem beszéltek.
Fodor Attila kommunikációs igazgató szerint a CBA jelenleg is egyeztetéseket folytat az áruházba beszállító csaknem tucatnyi feldolgozóval az átadói árak további növelésével kapcsolatban. Bár az Auchan kommunikációs osztálya nem erősítette meg, a lap szerint a multinacionális vállalat is felajánlotta a tejárak emelését. Az Aldi nem kívánt nyilatkozni.
(Magyar Idők)