Élelmiszerbiztonsági egyezményt kötött egymással a magyar és a kínai kormány, így megindulhat a távol-keleti országba a tej exportja is.
Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter és Zhang Qinrong, a Kínai Minőségellenőrzési és Karantén Hivatal (AQSIQ) miniszterhelyettese csütörtökön aláírta a két ország közötti az Élelmiszerbiztonsági Egyetértési Nyilatkozatot, valamint a magyar agrártárca kezdeményezésére a tejtermékek és az élő ló exportjára vonatkozó eljárásrendet.
Az AQSIQ megfelelőnek találta a magyarországi hatósági felügyeleti rendszert, s ennek elismeréseként a megkötött tejprotokollal megkezdődhet a magyar tejlétesítmények céges akkreditációja, így megindulhat Kínába a tej exportja is. Az egyetértési nyilatkozat pedig formálisan is deklarálja a két nemzet hatóságainak eddigi igen jó munkakapcsolatát. Az élő ló kínai exportja szorosabb szakmai munkakapcsolatot és együttműködést teremt a kínai és a magyar lovas szakemberek között.
– Számos tényező kedvező együttállása és a szakemberek megfeszített munkája kellett a sikerhez; a magyar külpolitika „Keleti nyitás” politikájának újabb mérföldkövéhez érkezett, hosszú évek tárgyalássorozatát követően három meghatározó nemzetközi mezőgazdasági megállapodást kötöttünk meg kínai partnereinkkel – mondta a földművelésügyi miniszter.
Fazekas Sándor úgy vélte, a magyar-kínai külkereskedelem komoly tényezője a mezőgazdaság és az élelmiszeripar. Hozzátette, a magyar termékek minőségét jól mutatja, hogy a közép-európai országok közül mára Magyarország rendelkezik az igényes piacáról közismert Kínába a legtöbb termékcsoportra vonatkozó exportengedéllyel. Export tekintetében a növekedés évek óta töretlen, Kínába 2015-ben 46 millió euró értékben exportáltunk élelmiszergazdasági termékeket, ez – tekintettel az igen nagy távolságra – elismerést érdemlő, kifejezetten jó eredmény a miniszter szerint. A tárcavezető szerint Kínában is egyre többen érdeklődnek a kiváló minőségű alapanyagokból készült, egészséges és GMO-mentes magyar ételek iránt. Az újabb exportengedélyek újabb távlatokat nyitnak, hozzájárulnak ahhoz, hogy a kiváló minőségű magyar termékeket és a hungarikumokat a kínai fogyasztók is minél szélesebb körben megismerhessék és megszerethessék.
(forrás és kép: FM Sajtóiroda)