Az alkoholos italok címkéire vonatkozó szigorítás helyett az ágazatra szabott megoldásokat kérnek az Európai Bizottságtól és önszabályozást javasolnak a szőlő- és borszektor képviselői.
Az Európai Bizottság javaslata szerint minden alkoholos ital címkéjén fel kellene tüntetni annak kalóriatartalmát, valamint figyelmeztetni a fiatalokat az alkoholfogyasztás és az ittas vezetés veszélyeire. A négy legnagyobb európai lobbiszervezet (Boripari- Borkereskedelmi Európai Szövetség, Mezőgazdasági termelők és Szövetkezetek, Európai Független Bortermelők Szövetsége, Eredetvédett Bortermelők Szövetsége) levélben fogalmazta meg közös álláspontját, amelyet az Európai Parlament „Bor, párlatok és minőségi élelmiszerek” munkacsoportjának juttattak el. A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) is csatlakozott az európai szintű szakmai összefogáshoz.
A meghatározó brüsszeli borászati szövetségek közös levelükben a szőlő-bor ágazat különleges szabályozási igényeire hívják fel a figyelmet.
– A magyar EP-képviselőket is arra kérjük, hogy munkájuk során képviseljék a magyar bortermelők érdekeit annak érdekében, hogy ésszerű és betartható szabályokat vezessen be az Európai Unió – mondta el Légli Ottó, a HNT elnöke.
Az Európai Bizottság új uniós borcímkézési szabályozásról szóló, 2017. márciusában publikált tanulmányára reagálva a szőlő- és borágazati szektor képviselői a bor jellegéhez alkalmazkodó, megoldásokat kérnek a döntéshozóktól. További szigorítás helyett a szakmai szervezetek azt javasolják, hogy a borfogyasztók személyre szabottan, az interneten keresztül kapjanak tájékoztatást a borok összetételéről, a termelőket ne kötelezzék az energia- és a tápanyagtartalom részletes feltüntetésére a címkéken.
Az előállítói oldal nevében pedig arra vállalnak kötelezettséget, hogy kommunikációjukban hangsúlyt fektetnek a felelős borfogyasztás népszerűsítésére és a fogyasztói tudatosság növelésére. Hangsúlyozzák: az ágazat termelési szerkezete, a borkészítés speciális feltételei, a tagállamok helyi igényei egyaránt egyedi, a többi alkoholos terméktől eltérő szabályozást tesznek szükségessé. Együttműködési szándékukat jelezve egyúttal felhívják a figyelmet arra, hogy a bor jelenleg is egyike a legszigorúbb szabályozás alá eső termékeknek.
A HNT e tendenciákat már korábban felismerve 2016. májusában csatlakozott a Wine in Moderation programhoz nemzeti koordinátorként. A nevében is mértékletes borfogyasztást népszerűsítő nemzetközi kezdeményezés kidolgozott módszertant és információs anyagokat kínál a résztvevőknek, amelyeket a célcsoport sajátosságainak megfelelően rugalmasan lehet alakítani.
– Ezzel a háttérrel lehetőség nyílik arra, hogy a HNT koordinálásával a hazai borfogyasztók valós képet kapjanak a bor élettani hatásáról és gasztronómiai értékéről és példákat lássanak egészséget nem károsító borélvezetre. Ebben az évben két erős stratégiai szövetséges, a Magyar Turisztikai Ügynökség és a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara is csatlakozott a magyar programhoz, amelyet hamarosan részletesen megismerhetnek a termelők és a fogyasztók – összegzett Brazsil Dávid, a HNT főtitkára.
Részletesen
Az Európai Bizottság korábban egy évet adott az alkoholos italok előállítóinak, hogy a címkézésre vonatkozóan ágazati szinten megtegyék saját javaslataikat. A rendelkezés szerint a fogyasztóknak átfogó információkat kell kapniuk az előre csomagolt élelmiszerek alkotórészeiről és összetételéről. A termékek címkéin szerepeltetni kell az allergénekre és a tápértékre (energia-, zsír, telített zsír-, szénhidrát-, cukor-, fehérje- és sótartalom) vonatkozó információkat. Az alkoholtermékek energiatartalmának feltüntetése mindeddig nem volt kötelező.
(HNT)