Hamarosan lezárul a szőlő-bor ágazati stratégia társadalmi vitája. A dokumentum a tervek szerint négy nagyobb területet fedne le.
Néhány hete tette közzé a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) a magyar szőlő-bor ágazati stratégiát, amelynek társadalmi vitája szeptember 1-jén zárul. Légli Ottó, a HNT elnöke egy szerdai szakmai egyeztetésen elmondta, hogy a legtöbb hozzászóló az ágazati oktatás korszerűsítését és megreformálását, a gyakorlatorientált képzés erősítését szorgalmazta.
Gál Péter, a Földművelésügyi Minisztérium eredetvédelemért felelős helyettes államtitkára arra hívta fel a figyelmet, hogy a magyar borászat elmúlt 20-25 éves fejlődése folytatódhat, ha a szektor szereplői együtt határozzák meg a feladatokat. Szükségesnek nevezte, hogy az ágazat öngondoskodása és önszabályozása az eddiginél magasabb színvonalú legyen.
Brazsil Dávid, a HNT főtitkára szerint a stratégia négy nagyobb területet fedne le, az önszerveződés (öngondoskodás), a termelés hatékony megszervezése, a piaci pozíciók javítása, valamint az ágazati oktatás, kutatás és az uniós kapcsolatok fejlesztése. A javasolt célok és feladatok között szerepel a vertikális koordináció, az integráció és piacépítés, az ágazat pénzügyi fenntarthatóságának biztosítása, a termőterületek csökkenésének megállítása, valamint a hiteles minőség szavatolása, a piacilag átgondolt eredetvédelmi rendszer megalkotása, továbbá a közösségi bormarketing operatív programjának és szervezeti rendszerének kialakítása.
A szakmai beszélgetésen részt vevők egyetértettek abban, hogy fontos az egységes szemlélet megteremtése, Zilai Zoltán, a Magyar Bor Akadémia elnöke ugyanakkor az ágazaton belüli tagolt érdekrendszerre is felhívta a figyelmet. Árvay Angelika, a Junibor Fiatal Borászok Egyesületének alelnöke arról beszélt, hogy a fiatalok számára fontos a tervezhető jövő, ezért a megfelelő szakképzés mellett érvelt, mert csak így biztosítható az ágazat jövője.
Török András, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) gasztronómiáért és bormarketingért felelős igazgatója megerősítette, hogy az ügynökségnél rövidesen elkészítik a középtávú bormarketing-koncepciót. Wille-Baumkauff Márta, a Vindependent Független Szőlő- és Bortermelők Országos Szövetsége elnöke pedig azt vetette fel, hogy a szőlő-bor ágazat munkaerő-helyzetének javítását a közmunkaprogram megreformálásával kellene segíteni.
(MTI)