A hentesüzletek súlya jelentős a főtt-füstölt hús és sonka eladásának kategóriájában, a forgalomból való mennyiségi részesedésük a tavalyi csökkenés után ismét nőtt. A diszkontok szintén növekedtek, azonban a csatorna súlya továbbra is átlag alatti a kategóriában.
A GfK magyar háztartások privát fogyasztását monitorozó Consumer Panel adatai szerint a főtt-füstölt húsok és sonkák nagy népszerűségnek örvendenek a magyar háztartások körében – 88 százalékuk legalább évente egyszer vásárol ilyen terméket. A kategóriából átlagosan 13 alkalommal, alkalmanként 445 grammot visz haza egy háztartás 12 hónap alatt. Ebből egyesen következik, hogy otthoni fogyasztásra egy háztartás közel 6 kilót szerez be a kategória termékeiből, így egy év alatt – az 1767 forintos átlagárat figyelembe véve – átlagosan 10380 forintot hagy a kasszánál.
A hagyománynak megfelelően a húsvéti időszak kiemelkedő jelentőségű e termékeknél. Míg havonta a háztartások átlagosan 42 százaléka tesz a kosarába ilyen terméket, addig 2017 áprilisában ez az arány elérte a 68 százalékot. Az egy háztartásra jutó átlagosan megvásárolt mennyiség szintén kimagasló – egy átlagos hónapban vásárolt mennyiség háromszorosa – volt, azaz 2,4 kilogrammra rúgott.
A kereskedelmi csatornák közül a kategóriában a hipermarketek és hentesek súlya kiemelkedő a feldolgozott húskészítmények teljes piacán mért mennyiségi részesedésükkel való összehasonlításban. A 2016. december és 2017. november között eltelt 12 hónapot az előző év azonos időszakával összehasonlítva a hentesek és diszkontok részesedésének növekedése látható, ezzel párhuzamosan a hipermarketek és az „egyéb” csatorna részesedése csökkent.
A kereskedelmi csatornák mennyiségi piacrésze, 2016. december - 2017. november (az adatok százalékban kifejezve) /Forrás: GfK Háztartáspanel/
Feldolgozott hús totál |
|
|
Hipermarket |
19 | 25 |
Szupermarket |
20 | 22 |
Diszkont |
24 | 10 |
Cash&Carry |
2 | 1 |
Kisbolt lánc |
16 | 13 |
Független kisbolt |
5 | 3 |
Hentes |
8 | 14 |
Egyéb |
6 | 10 |
Demográfiai szempontból vizsgálva a kategóriát a magas penetráció következtében erősen felülreprezentált csoportot nem találunk a vásárlók körében. Az azonban elmondható, hogy a fiatalabb háziasszony vezette háztartások – különösen a 30 év alattiak – alulreprezentáltak, míg az idős, illetve a magas jövedelmű háztartások a teljes piacon meglévő súlyuknál nagyobb arányban jelennek meg a kategória vásárlói körében.
A vásárló háztartások számának megoszlása a háziasszony életkora szerint, 2016. december–2017. november (az adatok százalékban kifejezve) /Forrás: GfK Háztartáspanel/
Magyarország totál | Főtt, füstölt hús és sonka | |
30 év alatt |
8 | 7 |
30-39 éves |
19 | 18 |
40-49 éves |
18 | 18 |
50-59 éves |
20 | 21 |
60 éves, vagy idősebb |
35 | 37 |
(forrás: Virág Sándor, GfK)
Jelentős sárvári beruházás
Hárommilliárd forintot fordít a következő három évben beruházásra a sárvári székhelyű Sága Foods Zrt., így például megújítja két sárvári üzemegységének egyikét és korszerűsíti a sonkatermékek előállítását. A Sága az elmúlt évek átalakítási folyamatainak köszönhetően erősödni tudott, és új tulajdonosának támogatásával a folyamatos termékfejlesztések mellett újra jelentős technológiai beruházásokba kezdhet. A sárvári cég tulajdonosát, az angol Bernard Matthews csoportot 2016 őszén vásárolta meg az élelmiszer- és vendéglátóiparban érdekelt angol Boparan Holdings. (MTI)