Egyre kedveltebb Magyarországon a grillezés, a növekvő keresletet pedig a gyártók minőségi, a grilltermékek egyre szélesedő kínálatával szolgálják ki. A különféle húsok a legnépszerűbbek, ami részben az áfacsökkentéssel is magyarázható.
A sokat hangoztatott mondatok egyike, hogy „felgyorsult a világ”, de, hogy konkrétan mennyire is, azt elég nehéz szemléltetni. Viszont a Nemzeti Agárgazdasági Kamara keddi sajtótájékoztatóján Csorbai Attila, a Baromfi Termék Tanács elnök-igazgatója tett rá egy kísérletet: egy külföldi felmérést idézett, miszerint míg 1934-ben átlagosan napi 2,5 órát töltött el a konyhában főzéssel egy háziasszony, addig ez 2010-re 8 percre csökkent! Mindez persze együtt járt az olyan kényelmi élelmiszertermékek, mint például az előre elkészített grillhúsok megjelenésének, illetve fogyasztásának növekedésével.
Eltűnő hatás
A kedvelt grillételeknek pedig a nyár az igazi időszaka, ezért is érezte úgy a NAK, hogy stratégiai partnerszervezetei (Baromfi Termék Tanács, a Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács, a Vágóállat és Hús Szakmaközi Szervezet és Terméktanács, valamint a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet) bevonásával tájékoztatást ad e termékek jelenlegi állapotáról, piacon elfoglalt helyzetéről. Győrffy Balázs, a NAK elnöke általános áttekintésében megjegyezte, hogy a jellemzően májustól augusztus/szeptemberig tartó grillpiac – benne a félkész-, késztermékek fogyasztása – dinamikusan emelkedik, ami köszönhető az eszközök elérhetőségének, a kreatív élelmiszeripari termékeknek és a szélesedő kínálatnak egyaránt. Mint mondta, míg korábban ilyentájt a bográcsozás és a szalonnasütés volt népszerű, emellé felzárkózott a grillezés, így a leginkább a sertés- és baromfihúsokat, illetve a halakat vásárolnak szívesen, de egyre jelentősebb a zöldségek és a grillsajtok hányada is. Győrffy Balázs szerint a magyar grilltermékek kiváló minőségűek, megfelelően ellenőrzöttek.
A kamara elnöke úgy vélte, a sertés- és baromfihúsokat érintő áfacsökkentés e szegmensben is érezhetővé vált, még akkor is, ha például a világpiaci árak átalakulása miatt ma már kevésbé tapasztalnak alacsonyabb árat a fogyasztók. Megjegyezte, a mérséklés nélkül a jelenlegihez képest sokkal magasabb lenne az ár.
Konkoly József, a Vágóállat és Hús Szakmaközi Szervezet és Terméktanács alelnöke megerősítette, a német húspiaci árak növekedése, az orosz embargó okozta olcsóbb raktárkészletek kiapadása, valamint a minimálbér és a garantált bérminimum emelése után az áfacsökkentésből adódó vásárlói előny folyamatosan apadt. Megjegyezte, ennek ellenére a grillezéshez vásárolt zsíros tarja a legnépszerűbb termék, de szorosan ott van a nyomában a virsli és a grillkolbász is.
Szükséges lenne a beavatkozás
Csorbai Attila szerint a baromfihúsok 2-3 százalékából készülnek előkészített grilltermékek, azonban ezeket nem érintette az 5 százalékra való mérséklés. Ez az arány szerinte az áfacsökkentéssel és a jogszabályi környezet átalakításával – az élelmiszerkönyvi előírások újragondolásával, betartatandó higiéniai előírások felülvizsgálatával – akár duplájára is növelhető lenne. Megjegyezte, a döntéshozói oldalon van fogadókészség arra, hogy ez a termékcsoport is bekerüljön a kedvezményezettek körébe. Az is elhangzott, hogy a NAK erőteljesen dolgozik azon, hogy általában a feldolgozott termékek kerüljenek az alacsonyabb áfakulcs alá.
Abban pedig Németh István, a Magyar Akvakultúra és Halászati Szakmaközi Szervezet elnöke csak bizakodott, hogy a halakat érintő, 2018-tól életbe lépő áfamérséklés – amit a NAK-kal közös sikerként értékelt – hasonlóan kedvezően növeli a fogyasztási kedvet. Mint mondta, az édesvízi halak jelenlegi magas árát nem csak az adó okozza, hanem az ezek iránti magas európai kereslet, valamint a hosszú ideig tartó tenyésztési időszak is. Ugyanakkor ebben a szezonban a ponty, a harcsa- és a keszegfélék népszerűek.
A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács ügyvezető igazgatója, Harcz Zoltán megjegyezte, hogy a sajt ugyan még nem került a kedvezményes áfakörbe, de ettől eltekintve dinamikusan növekszik a grillezésre egyaránt alkalmas lágy és kemény sajtok, sőt a kézműves sajtok forgalma is.
– Arra buzdítjuk a vásárlókat, hogy főként a hazai termékeket, így például a Magyar Termék, vagy a Kiváló Minőségű Sertéshús címkével jelzett árukat keressék a polcokon, mert így képesek arra, hogy a magyar feldolgozókat és gazdákat támogassák választásukkal, ezáltal megőrizve és segítve a hazai termelést és feldolgozást – összegzett Győrffy Balázs.
Képgaléria a sajtótájékoztatóról
grill_2017
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/grill_2017/grill_sajt%C3%A1j_170704_02_1.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/grill_2017/grill_sajt%C3%A1j_170704_01_1.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/grill_2017/grill_sajt%C3%A1j_170704_03_1.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/grill_2017/grill_sajt%C3%A1j_170704_04_1.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/grill_2017/grill_sajt%C3%A1j_170704_06_1.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/grill_2017/grill_sajt%C3%A1j_170704_07_1.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/grill_2017/grill_sajt%C3%A1j_170704_11_1.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/grill_2017/grill_sajt%C3%A1j_170704_09_1.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/grill_2017/grill_sajt%C3%A1j_170704_10_1.jpg
grill_sajtáj_170704_13_1.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/grill_2017/grill_sajt%C3%A1j_170704_13_1.jpg
grill_sajtáj_170704_08_1.jpg
http://www.nak.hu/images/kepgaleriak/grill_2017/grill_sajt%C3%A1j_170704_08_1.jpg
(nak.hu) (fotó: Gyulai Tóth Zoltán/NAK)