A januári áfacsökkentés óta 15-20 százalékkal több tojást adnak el a hazai kereskedelmi láncok, mint egy évvel korábban – írta a Magyar Idők. A madárinfluenza ugyanakkor még mindig jelentős hatással van a termelésre, a csökkenő kínálat pedig az árakat is felfelé hajtja.
Jelentős áremelkedést mért januárban a statisztika a tojás hazai piacán: az előző évhez képest 14 százalékkal emelkedtek az átvételi árak. Hetenkénti bontásban már nem ennyire drasztikus az árváltozás, december utolsó hetéhez képest kicsit még olcsóbb is lett a tojás az év első heteiben.
A következő időszakban viszont újra felfelé indulhatnak az árak – tudta meg a lap. Mindennek hátterében a november óta tomboló madárinfluenza-járvány áll, amely már nemcsak a hazai, hanem az európai unió más tagállamaiban működő baromfitelepek működését is megnehezíti. Végh László, a Magyar Tojóhibrid-tenyésztők és Tojástermelők Szövetsége (Tojásszövetség) elnöke a Magyar Időknek elmondta: a madárinfluenza nagy hatással van az ágazat működésére, a járvány jelenléte pedig jelentős árfelhajtó hatással bír nemcsak itthon, hanem egész Európában.
– Decemberben ennek még nem volt érezhető hatása a kiskereskedelemben, a karácsonyi szezonban gond nélkül ki tudtuk szolgálni a piaci igényeket – hívta fel a figyelmet a Tojásszövetség vezetője. – Azóta jelentősen csökkent a kínálat, a termelők örülnek, ha sikerül teljesíteni a megrendeléseket.
A szakember szerint nem csak az állategészségügyi problémák állnak a csökkenő kínálat hátterében. Az állattartók hagyományosan az év első két hónapjában végzik el a szükséges selejtezést és készülnek fel az új szezonra. Mindez azt jelenti, hogy a kényszervágások mellett az állomány frissítése miatt is kevesebb a tojás a piacon. Úgy vélte, ha nagyobb kényszervágásra nem kerül sor, húsvétra visszakerülhet a korábbi szintjére a tojástermelés.
A Magyar Idők több hazai áruházláncot is megkeresett azzal kapcsolatban, hogy hogyan alakult az étkezési tojás forgalma az elmúlt hetekben: a januári áfacsökkentés óta 15-20 százalékkal több tojást adtak el, mint egy évvel korábban.
(Magyar Idők)
Hasznos volt Berlin
A magyar részvétel a berlini Nemzetközi Zöld Hét kiállításon jótékony hatással volt a német-magyar kapcsolatokra – mondta Fazekas Sándor földművelésügyi miniszter szerdán az M1 aktuális csatornán. Hozzátette, a világ legnagyobb mezőgazdasági, élelmiszeripari és kertészeti fogyasztói vásárán rekordszámú, 380 ezer látogató kereste fel a magyar standot. A miniszter bízik abban, hogy a sikeres magyar szereplés a konkrét üzletkötésben is megnyilvánul.
Fazekas Sándor kiemelte: Németország az igényes magyar élelmiszeripari termékek exportjának célországa, a német vásárlók érdeklődnek a jó minőségű, GMO-mentes termékek, a hagyományos ízek iránt. Szólt arról is, hogy a magyar prémium élelmiszerek Oroszországban is bemutatkoznak február 6. és 10. között a Prodexpo nemzetközi kiállításon. (MTI)