Gabona- és édességipar

A 2017. májustól 2018. áprilisig tartó 12 hónapban a magyar háztartások költése nem növekedett a kényelmi termékeknek számító feldolgozott és fagyasztott zöldség kategóriák esetében.


Bár a háztartásonként számított átlagosan megvásárolt mennyiség nem változott az előző év azonos időszakában mért szinthez képest, a kategóriák vásárlói bázisának csökkenése azt eredményezte, hogy összességében kevesebbet költöttek a háztartások a fenti kategóriákra. Míg a 2017 áprilisáig tartó 12 havi időszak során a magyar háztartások 75 százaléka – azaz tízből hét háztartás - vásárolt legalább egyszer fagyasztott zöldséget, és 85 százalékuk zöldségkonzervet, addig ez az arány egy évvel később 71, illetve 83 százalékra mérséklődött.

Egy-egy háztartás átlagosan 7-8 alkalommal vásárolt zöldségkonzervet a 12 havi időszak során. Ehhez képest a fagyasztott zöldségek vásárlási gyakorisága valamivel alacsonyabb, évi 6 alkalom volt. A zöldségkonzervek kilogrammjának átlagára az elmúlt 12 hónapban 563 forint volt, míg a fagyasztott zöldségek valamivel olcsóbban, kilogrammonként 502 forintos áron kerültek a vásárlók kosarába. A 3-4 évvel korábban tapasztalt nagyobb mértékű áremelkedés után a tavalyi évben nem, illetve csak mérsékelten emelkedett az árszínvonal. A zöldségkonzervek esetében 1 százalék alatt maradt az árváltozás mértéke, míg a fagyasztott zöldségek esetében 3 százalékkal terhelte meg jobban a háztartások pénztárcáját a termékek beszerzése.

A diszkont csatorna szerepe – a korábbi évek tendenciáját követve – tovább erősödik ezekben a kényelmiélelmiszer-kategóriákban. A 2018 áprilisáig tartó 12 hónapos időszakban a háztartások által megvásárolt fagyasztott zöldség mennyiségének 43 százaléka származott a diszkont csatornából (szemben az előző év azonos időszakában mért 40 százalékkal), és hasonlóan, a zöldség konzervek esetében is 5 százalékpontos növekedés tapasztalható a csatorna részesedésében (melynek piacrésze egy évvel korábban 35 százalék volt).

A háztartások által megvásárolt feldolgozott zöldségek mennyiségének aránya az egyes kereskedelmi csatornákban (mennyiség %)

  Fagyasztott zöldségek   Zöldségkonzervek   
  2017 áprilisáig tartó 12 havi periódus 2018 áprilisáig tartó 12 havi periódus 2017 áprilisáig tartó 12 havi periódus 2018 áprilisáig tartó 12 havi periódus
Hipermarket  25 23 21 21
Szupermarket 19 19 22 19
Diszkont  40 43 35 40
Egyéb  16 15 22 20



A sajátmárkák aránya mindkét kategória esetében jelentős, 60 százalék felett van. A zöldségkonzervek piacán az elmúlt két évben nagymértékben erősödött a láncok nevével fémjelzett kereskedelmi márkák részaránya a háztartások kiadásaiban: míg 2013-ban az arányuk 51 százalék volt, addig az elmúlt 12 hónapban ez az arány 66 százalékra nőtt. A fagyasztott zöldségek piacán az elmúlt 12 hónap során 64 százalék volt a sajátmárkás termékek részesedése a háztartások költéseiből.

A háztartások költései alapján a következő zöldségfajták a legkeresettebbek a feldolgozott zöldségek között

Fagyasztott zöldségek Zöldségkonzervek 
Vegyes tartalmú mixek   Uborka    
Zöldborsó    Kukorica  
Zöldbab    Szárazbab    
Spenót     Gomba 
Tök       Borsó  
Kukorica    Cékla    
Szárazbab        Vörös kidney bab  
Brokkoli        Oliva  
Sóska   Káposzta  
Karfiol     Lecsó  



A feldolgozott zöldségek vásárlói között arányosan magasabb a gyerekes családok aránya a kategóriák forgalmából, mint a teljes napi fogyasztási cikk piacon általában. Ennek megfelelően a szenior korú - vagyis 60 évnél idősebb - vásárlók aránya valamivel elmarad a teljes FMCG-piaci átlagtól, és a 30-50 éves korosztály szerepe erősebb. A háztartások jövedelmi szintje kevésbé befolyásolja a kategóriák vásárlását, inkább az jellemző, hogy a falun élő háztartások arányaiban kevesebbet vásárolnak a feldolgozott zöldségekből, hiszen sokszor saját maguk is meg tudják termelni ezeket.

A háztartások költési aránya a fő bevásárló életkora alapján (érték %)

   

Friss zöldség       

Fagyasztott zöldség 

Zöldségkonzerv 
Háziasszony életkora  29 évig  4 6 8
  30 - 39 13 18 23
  40 - 49 16 21 22
  50 - 59 21 19 21
  60 év felett 46 35 26


Hasonlóan a feldolgozott zöldségekhez, a háztartások fogyasztása a friss zöldségek piacán sem bővült. A különbség annyi, hogy míg a kategória vásárlói bázisa gyakorlatilag nem változott, addig a háztartások által megvásárolt átlagos mennyiség csökkent le, mintegy 3 százalékkal az elmúlt 12 hónapban az előző év azonos időszakához viszonyítva.

A 2018 áprilisáig tartó 12 hónapos időszakban minden háztartás (pontosabban a háztartások 99,6 százaléka) vásárolt valamilyen zöldséget legalább egy alkalommal. A vizsgált időszakban átlagosan 90 alkalommal vásárolt egy-egy háztartás zöldséget, alkalmanként 1,8 kilogrammot. A zöldségek közül a legtöbbet burgonyára, illetve vöröshagymára és paprikára költöttek.

A háztartások költései alapján a következő frisszöldség-fajták a legkeresettebbek

Friss zöldség       
Burgonya/olaszburgonya  
Vöröshagyma    
Paprika    
Paradicsom  
Sárgarépa       
Káposzta  
Uborka/Kígyóuborka     
Karfiol  


 
A friss zöldségek piacán a diszkont csatorna szerepe a feldolgozott zöldségek piacához hasonlóan igen jelentős – évről-évre egyre inkább erősödik – , viszont a részesedése nem éri még el az egyharmados szintet. Ennek oka az, hogy a piacok és zöldségesek szerepe hagyományosan jelentős.

A háztartások által megvásárolt friss zöldségek mennyiségének aránya az egyes kereskedelmi csatornákban (mennyiség %)

 

2017 áprilisáig tartó 12 havi periódus

2018 áprilisáig tartó 12 havi periódus  

Hipermarket 19 20
Szupermarket  15 14
Diszkont   21 26
Piac  17 15
Zöldség-gyümölcs bolt  10 8
Egyéb 19 17



(forrás: Bakonyi-Kovács Kriszta, GfK)


A feldolgozott zöldségtermékekről további információt a NAK Élelmiszeripari hírlevelének augusztusi számában olvashat.






Címkék:

Kapcsolat

Nemzeti Agrárgazdasági Kamara

Cím: 1119 Budapest, Fehérvári út 89-95.

Zöld szám: +36 80 900 365

E-mail: ugyfelszolgalat@nak.hu

Adószám: 18399257-1-43

 

Földbizottsági meghívók

Őstermelői adatok lekérdezése

 

Ügyfélszolgálati irodák és falugazdászok